De negen speerpunten

De negen speerpunten

Blog Hits: 250

Toen ik in 2019 een aangezichtsverlamming kreeg hebben deze negen speerpunten me geholpen om na 5 weken van mijn klachten af te zijn.

Jelle gaf me supplementen, maakte een sample voor mijn Quintbox, zette de PERL dagelijks aan en prikte een acupunctuur schema . Ik belde mijn vriendinnen en werkte alle methoden uit die ik in mijn praktijk gebruik. Lees ze rustig door en voel welk speerpunt de meeste aandacht vraagt.

De negen speerpunten die een wezenlijk verschil kunnen maken.

1.    Het radicaal veranderen van je voedingspatroon.
2.    Het in eigen hand nemen van je gezondheid
3.    Het volgen van je intuïtie
4.    Het gebruiken van kruiden en supplementen
5.    Het loslaten van onderdrukte emoties
6.    Het versterken van positieve emoties
7.    Het omarmen van sociale ondersteuning
8.    Het verdiepen van je spirituele verbinding
9.    Het hebben van sterke redenen om te leven


Kelly Turner
Psychotherapeut en onderzoekster gespecialiseerd in de integratieve oncologie.
Zij bestudeerde het verschijnsel ‘spontaan herstel’ en was direct verrast dat er twee groepen mensen waren die in heel veel medische tijdschriften waren genegeerd. De eerste waren de radicale herstellers en de andere waren alternatieve genezers. Zij heeft 75 verschillende factoren geïdentificeerd die hypothetisch een rol spelen bij radicale remissie. Weinig mensen hadden alle 75 factoren gebruikt maar 9 van de 75 werd door bijna iedereen genoemd.
Ze staan niet in een bepaalde volgorde. Een hele kleine groep mensen herstelde in een dag, de meerderheid heeft maanden soms jaren met overgave aandacht besteed aan de negen speerpunten voordat herstel optrad.

1.    Het radicaal veranderen van je voedingspatroon.

De vier belangrijkste wijzigingen in voeding die Kelly uit haar vele data haalde waren deze vier;
-    Het sterk verminderen of verwijderen van vlees, suiker, zuivel en gewerkte voedingsstoffen
-    Sterk verhogen van de consumptie van groenten en fruit
-    Eten van biologische voedingsmiddelen
-    Drinken van gefilterd water.
Elke vorm van fysiek ongemak zou verlichting kunnen geven als je deze vier aanpassingen zou doorvoeren in meerdere of minder maten. Velen hebben ook positieve ervaring met vasten, variërend van een ochtend tot dagen en weken. Dit verwijdert infecties, cholesterol verlagend en veroudering vertragend. Als je kiest voor 24 uur vasten dan komt je  je interne ontgiftingsproces op gang, reinig je orgaanstelsel en bestrijd je bacteriën en vermeerderen je aantal immuun cellen.

2.    Het in eigen hand nemen van je gezondheid.

Neem regie en voel wat goed voor je is.
-    Speel een actieve rol bij je genezing.
-    Wees bereidt om veranderingen in je leven aan te brengen.
-    Wees in staat om met tegenwerkingen om te gaan.
Met name het hulpeloze gevoel is datgene dat het immuunsysteem verzwakt. De verantwoordelijkheid op alle terreinen van je leven nemen, inclusief je herstel in eigen hand nemen is belangrijk. Medische personeel werd als adviseur gebruikt niet als regisseur van je heling.

3.    Het volgen van je intuïtie.

Om in contact te komen met je intuïtie of dit contact te versterken is het nodig om vaker stil te zijn, in rust of vrede. Zo zijn er verschillende manieren om te duiden wat voor jou op dat moment nodig is.
-    Het lichaam weet wat het nodig heeft om te genezen.
-    De vele manieren om intuïtie te benaderen.
-    Iedereen moet een andere verandering doorvoeren.

Ze geeft verschillende tips;

- Geleide verbeelding (Belleruth Naparstek en Martin Rossman), meditatie, een dagboek bij houden of via dromen.
Deze twee vragen kunnen je helpen.
Wat heeft aan mijn ziekte bijgedragen?
Wat hebben mijn lichaam, ziel en geest nodig om weer beter te worden?
Voor iedereen komt hier een ander antwoord uit. Van baan veranderen, verhuizen, vergeven, liefhebben enz.

-    Dromen. Je kunt vragen voor je gaat slapen op papier zetten en de volgende morgen direct gaan schrijven wat in je opkomt.
-    Dagboek bijhouden
-    Meditatie

4.    Het gebruik van kruiden en supplementen.

Dit speerpunt vraagt dat je contact opneemt met een gekwalificeerde voedingsdeskundige of arts om je te helpen de juiste supplementen en dossering te vinden. Kelly omschrijft 3 categorieën.

1e spijsverteringsenzymen
2e om je lichaam te ontgiften
3e immuunsysteem te versterken
Deze middelen zijn niet nodig als je niet ernstig ziek bent of al hersteld. Het is belangrijker te eten zoals je grootouders, fruit en groente rijk, eigen kruidentuin, zelfgemaakte komboucha thee, gifvrije schoonmaakmiddelen, regelmatige bedtijden en slapen als het donker is en veel lichaamsbeweging.

5.    Het loslaten van onderdrukte emoties.

Het onderzoek laat zien dat de meeste mensen een onderliggende overtuiging hadden dat hun ziekte een blokkade op het lichamelijke, emotionele of spirituele niveau bevond. Emotieregulatie is belangrijk. Oude onverwerkte gebeurtenissen kunnen je herstel in de weg staan.

Ze geeft verschillende tips;
-    Houd een gedachtenboek bij. Zo krijg je inzicht in de verhouding tussen positieve gedachten en negatieve gedachten gedurende de week.
-    Maak een lijst van al je emotionele gebeurtenissen in je leven. Positieve en negatieve gebeurtenissen. Lees na afloop alles na. Verbrand je papieren en laat los.
-    Beoefen dagelijks vergiffenis.
-    Doe een cursus stress management. Zoals mindfulness en ontspanningstechnieken (MBSR)
-    Bezoek een genezer of therapeut
-    EMDR en hypnose (zelfhypnose) zijn methoden die effectieve vormen van loslaten.
-    Inventariseer je emoties, angst, kwaadheid, verdriet enz. Iedereen heeft zo zijn dots die herhaaldelijk terug komen in het leven. Zodra jij weet welke dat voor jou is kun je deze leren loslaten.
-    Emoties zijn niet bedoelt om vast gehouden te worden, maar om ze te voelen en daarna weer los te laten. Zoals alles in de natuur beweegt mogen mag je emoties ontvangen en weer loslaten.

6.    Het versterken van positieve emoties.
 
Onder positieve emoties verstaan we geluk, vreugde en liefde. Kelly vond 3 soorten liefde.
1.    Het soort gevoel dat je krijgt wanneer je van jezelf, je leven en van anderen houdt. Dit komt uit jezelf en projecteer je vervolgens naar buiten.
2.    Is de liefde die je ontvangt van anderen. Het wordt ook wel sociale ondersteuning genoemd.
3.    De onvoorwaardelijke en spirituele liefde, die het gevoel van eenheid vergroot en het gevoel van jij bent oké en ik ben oké vergroot.

Je lichaam staat of in de stand van vechten of vluchten of in de stand van genezen, niet in beide tegelijk. Om te kunnen genezen dienen we eerst de stand van vechten of vluchten uit te zetten. Een krachtige manier om dat te doen is door onderdrukte emoties uit het verleden los te laten.
Zodra de vechten en vluchten stand uit gaat, begint het herstel.
Dit herstelproces kun je versnellen door liefde, vreugde en geluk te voelen. Dit is een soort raketbrandstof voor het immuunsysteem. De hormoonklieren stoten direct serotonine, relaxine, oxytocine, dopamine en endorfine in de bloedbaan. Het effect is;
-    De bloeddruk, het hartritme en cortisol verlagen
-    De doorbloeding verbeterd
-    De ademhaling verdiept, meer zuurstof naar de cellen
-    Voedsel wordt trager verteerd, het lichaam kan dan meer voedingstoffen opnemen
-    Verhoogt activiteit van witte en rode bloedcellen,
-    Verhoogt activatie van naturalkillercellen
-    Infecties verminderen, verwijderen
Veel lachen, lachtherapie of het bekijken van grappige filmpjes verhoogt het aantal immuuncellen. Doel bewust iedere dag tijd vrijmaken om dingen te doen die plezier geven en een gevoel van vreugde geven. Het gevoel van vreugde komt dan steeds sneller op en het effect van plezier houdt steeds langer aan. Dagelijks dankbaar zijn voor wie je bent en wat je hebt versterkt dit.
Niet met het doel om de gehele dag in een gelukzaligheid (mag wel maar is niet reëel) te komen maar om de positieve gevoelens en emoties meer plek te geven.

Hier volgen een paar eenvoudige suggesties die je positieve emoties verhogen;
-    Begin iedere dag met een glimlach of een gevoel van dankbaarheid.
-    Houd een dankbaarheidsdagboekje bij, schrijf dagelijks 5 dingen op waar je dankbaar voor bent.
-    Monitor je media. Volg het nieuws met een glimlach.
-    Let op je vermaak. Kijk minstens 1x per week naar een komische film.
-    Zoek vrienden om plezier mee te maken. Verminder de tijd met mensen die je uitputten en verhoog de hoeveelheid tijd die je aan mensen besteed die je opladen.
-    Word actief. Neem 3 keer per week deel aan een activiteit waar je blij, gelukkig van wordt. Koken, sporten, zingen, fotograferen, dansen of een vriend bellen.
-    Maak een avondbalans op. Vraag voor je naar bed gaat jezelf af: ‘Heb ik vandaag ten minste één moment van geluk gehad?’ Zo ja, maak daar een mentale aantekening van en wees er dankbaar voor. Zo nee, glimlach en voel je dankbaar.


7.    Het omarmen van sociale ondersteuning.

Via MRI en bloedonderzoek en speekselanalyse hebben ze ontdekt dat het ontvangen van liefde en sociale ondersteuning tot een duidelijke verhoging van sterk geneeskrachtige hormonen zoals dopamine, oxytocine, serotonine en endorfine leidt. Het krijgen van liefde van anderen helpt je lichaam te genezen.

Bij het ontvangen van liefde en ondersteuning is het idee dat het algehele doel is jezelf niet alleen te voelen, hoewel de methoden om dit te bereiken van persoon tot persoon kunnen verschillen. Je kunt je omringt door je dierbaren nog steeds alleen voelen. Onderneem actie en vind ondersteuning die je nodig hebt.
Het belang van aanraken. Niet alleen seksuele intimiteit maar juist ook het huggen, arm om je heen, knuffel, liefde van een huisdier of een pijn verlichtende massage.
Oxytocine ook wel knuffelhormoon genoemd wordt aangemaakt als je elkaar aanraakt. Dit krachtige hormoon vermindert ontstekingen en pijn, verlaagt de bloeddruk en cortisolspiegel, verbetert de spijsvertering en immuunsysteem. Een hug van 10 seconden laat al verbeteringen zien.

-    Bel vandaag iemand op die je mag en vertel de persoon dat je aan hem of haar dacht en houd een praatje.
-    Schrijf je in voor een groepscursus met lichaamsbeweging (teamsport).
-    Word lid van een steungroep of een groepsactiviteit waar je blij van wordt.
-    Leer om hulp te vragen.

Als iemand heel ziek is kun je het volgende doen;
-    Bel de persoon op en zeg dat je aan hem of haar moest denken (of laat een bericht achter met deze boodschap). Probeer dit 1 keer per week te doen.
-    Breng een gezonde maaltijd langs. Houd rekening met strikte diëten en biedt het aan in een verpakking die in de vriezer kan.
-    Bied aan om boodschappen te doen of te helpen met het huishouden.
-    Plan een dag van verwenning of afleiding.
-    Alle grote en kleine dingen van aandacht voor de ander helpen al.
Stel jezelf dagelijks de vraag: ‘Aan wie heb ik vandaag liefde gegeven? Van wie heb ik vandaag liefde ontvangen?’

8.    Het verdiepen van je spirituele verbinding.

1.    Spiritualiteit als gewaarwording.
•    Je voelt een lichamelijke sensatie en intense emotie.
2.    Een derde vorm van liefde
•    Het ervaren van onvoorwaardelijke liefde, universele liefde, ervaren dat we met elkaar verbonden zijn, onzichtbaar verbonden en in feiten allemaal van dezelfde spirituele energie gemaakt zijn.
3.    De relatie tussen lichaam en spiritueel
•    Mensen die hun lichaam ervaren als een verpakking voor hun spirituele ziel kunnen makkelijker naar de behoefte van beide kijken dan mensen die geloven dat je alleen een lichaam bent. De behoefte van het lichaam is goede voeding, rust en beweging. De behoefte van je ziel is stilte en zijn.
4.    Het belang van regelmatig oefenen.
•    Sommige mensen ervaren direct een gevoel van gelukzaligheid tijdens een meditatie maar de meeste mensen dienen dit te trainen door veel te doen, veel te oefenen.
5.    Het belang van het stil maken van de geest.
•    Of je nu gebed, meditatie, hardlopen of yoga kiest de eerste stap naar het in contact komen met de spirituele energie is het stil maken van de geest. Spirituele energie kan niet door je lichaam stromen als je niet eerst de gedachten in je geest stopt.
•    Wat kan helpen is mindfulness, je observeert je gedachten.
•    Je kiest iets anders om op te concentreren, een repeterend gebed, matra, plaatje of ademhaling, wandelen, chi gong, tai chi.

-    Diep ademhalen.
-    Buiten wandelen
-    Geleide fantasie
-    Geleide meditatie
-    Dagelijks gebed
-    Spirituele groepen
-    Online groepen

9.    Het hebben van sterke redenen om te leven.

‘Ik wil niet dood’ is een andere drijfveer dan ‘Ik wil echt blijven leven’. Het hebben en voelen van de vaste overtuiging ‘Ja, ik wil blijven leven’. Niet voor je partner of kinderen maar voor jezelf.
Het is experimenteel bewezen dat je geen angst kunt voelen als je volledig ontspannen bent. Toch kan een angst ervoor zorgen dat je gespannen blijft. Het werkelijke probleem ligt achter de spanning, achter de angst. Het werkelijke probleem is dat je jezelf hulpeloos voelt.
Wanneer je die hulploosheid oplost, verdwijnt de spanning.
Wanneer je enthousiast bent over het leven, nodig je de levensadem uit om in je lichaam aanwezig te laten zijn.
o    Het vinden van je roeping
o    Om enthousiast over het leven te kunnen zijn, dienen je in contact met je diepste verlangen of je roeping te komen.
o    Breng je meer creativiteit in je leven te brengen.
-    Schrijf op hoeveel jaar je wilt leven. Mensen die honderd zijn geworden hadden een sterke overtuiging dat ze oud zouden worden.
-    Schrijf je ideale necrologie (levensbeschrijving). Je schrijft je ideale overlijdensbericht, inclusief je ideale leeftijd en manier waarop je wilt sterven of waarop je je lichaam wilt verlaten.
-    Schrijf op wie jou in de ideale situatie zal overleven en hoe je herinnerd wilt worden door wat je bereikt hebt.
-    Maak een eenvoudige lijst met al je huidige redenen om te leven en van het leven te genieten.

Afdrukken

Related Articles